Udar mózgu – zrozumieć słowa. Relacja z webinaru

Udar mózgu – zrozumieć słowa. Relacja z webinaru

Dzisiaj o godzinie 20.00 w Teczce logopedy mieliśmy okazję porozmawiać o udarze. Zadaliście mi wiele pytań – zapraszam jeszcze dzisiaj do dyskusji. Po kąpieli w morzu – już lecę nad Bałtyk, postaram się odpowiedzieć na pytania. Pozdrawiam Was serdecznie . Marlena Puchowska

Dziękuję za miłe spotkanie – trwało nieco dłużej niż zakładana godzina, ale to dzięki pytaniom tak szybko minął czas webinaru. Wiem, ze materiał dostępny będzie przez kilka dni na fb Teczka logopedy. Natomiast tutaj na mojej stronie możecie Państwo zadawać pytania. Przytoczę kilka z nich:

  • Elżbieta Juchimiuk · 34:41 Zdarzają się pacjenci,którzy pamiętają, wypowiadają automatycznie modlitwy,podobnie jak wulgaryzmy?
  • Tak, jest to bardzo częsty objaw towarzyszący afazji. Persewerowane czyli wielokrotnie powtarzane automatyzmy przyjmują różne formy – od wypowiadania np. „no, no.no…” po wulgaryzmy czy słowa modlitwy. Nie jest to działanie zamierzone przez pacjenta, a bezwiedne, niekontrolowane słowa.
  • Aleksandra Mowczan Dziękujemy pani Marleno 🤩 Tata słuchał pani uważnie i stwierdził, że w tym wszystkim to miał jednak dużo szczęścia, że ta afazja go ominęła 😊
  • Cieszę się, że Pani tata uniknął tego problemu – życzę zdrowia i aktywności., bo to ona zapobiega chorobom naczyniowym. A w te upały niech koniecznie nie zapomina o uzupełnianiu płynów.

  • Lidia Wątorek-Noga · 1:11:59 Ja niestety jestem zwykłym logopedą po 50tce. Już nie zrobię neurologopedii. Płaczę nad tym
  • Po pierwsze w neurologii o osobach młodych mówi się – mając na myśli osoby do 55 roku życia – stąd można wysnuć wniosek, ze 50 to nadal młodość, a tak serio to najstarsza studentka miała blisko setki, więc wszystko przed nami, pozdrawiam serdecznie.

  • Katarzyna Karpińska · 1:00:19 Chory porozumiewał się za pomocą ruchów gałek Góra dół przy czytaniu alfabetu, długo trwało ale układał zdania. Więc super. Ale przypadek ciężki w porównaniu gdzie chory widzi
  • Pani Kasiu, praca z pacjentem z zespołem zamknięcia wymaga ogromnej cierpliwości. Pani ma dodatkowe utrudnienie – pacjent niewidzący. W przypadku chorych widzących , możemy skorzystać z Tablicy Alternatywnej Komunikacji T.A.K.
    https://www.reklamix.pl/afalog/aac/9-tablica-alternatywnej-komunikacji-kolorowa.html
  • Tablica może być stosowana w zespole zamknięcia LIS, w skrajnych postaciach SLA,, MPD a nawet autyzmie ale jest jeden warunek – potencjalnie zachowana możliwość czytania. W przypadku chorych niewidzących pozostają bardzo ograniczone możliwości – czyli terapeuta wylicza głoski a pacjent ruchem gałek daje znać o jaką głoskę chodzi. Druga możliwość to wykorzystanie impulsu z dłoni- o ile taki można uzyskać, a bywa, ze tak. Wówczas przy pomocy przycisku pacjent może przywołać kogoś w razie potrzeby. Należałoby bardzo wnikliwie przeanalizować ten konkretny przypadek, ale z rozmowy z Panią Kasią widzę, ze wie Pani jak pracować i wykorzystuje Pani te możliwości, które są dane pacjentowi. Tu mogę tylko dodać BRAWO i życzyć cierpliwości i sukcesów nawet tych maluteńkich..

  • Dorota Wojciechowska · 52:51 Jeśli po 4 latach terapii pojawienie się padaczki źle rokuje? piszę o osobie po udarze krwotocznym lewostronnym, sprawnej fizycznie .
  • Padaczka jest częstą konsekwencją udaru. Wymaga leczenia farmakologicznego – i konieczności konsultacji neurologicznej. Nigdy nie wolno na własną rękę odstawiać leczenia- o tym może zdecydować tylko lekarz neurolog. Leki mają za zadanie zapobiegać kolejnym napadom. Napad padaczkowy wyłącza pacjenta na dzień lub nawet na trzy dni, po których pacjent odzyskuje formę. Zbyt duża ilość napadów zagraża pacjentowi, dlatego też należy zminimalizować liczbę ataków. Mowa po ataku może się pogorszyć, ale po ustąpieniu zaburzeń świadomości – tych ponapadowych, mowa również powinna wrócić do normy. Proszę nie obawiać się padaczki, ale jednocześnie proszę dopilnować by pacjent był pod kontrolą neurologa i był poddany farmakoterapii.

  • Skolot Velevitka Wanda · 12:41 Czy u dzieci po udarze spowodowanym niedotlenienia, możemy przywrócić mowę?
  • Tak, trzeba podjąć takie wyzwanie – podobnie jak w przypadku dorosłego. Rokowanie zależy od wielu czynników, stanu sprzed zachorowania- dzieci obciążone wadami, dysfunkcjami prze udarem rokują gorzej niż te, które były przed zachorowaniem w dobrej kondycji. Rokowanie zależy też od rozległości udaru, ale jak pokazują analizy pacjentów – można osiągnąć bardzo wiele ale tylko przy systematycznej pracy odpowiednio dopasowanej do dziecka. Mowa po udarze u osób dorosłych- nawet gdy mają afazję całkowitą , może wrócić do całkiem dobrej formy ale po kilku latach terapii. Warto trenować a na dowód link do wywiadu z pacjentką, która zaczynała od afazji całkowitej.
    https://twojezdrowie.rmf24.pl/czlowiek/glowa/mozg/news-coraz-mlodsze-osoby-ofiarami-udaru,nId,2885867?fbclid=IwAR2eUFaIHPUTzKPpBLzkoHQnqiga2lcbFSIxIc7jyU7Z8-BFsu9nt2CiDBs
  • Natalia Kowalska · 13:09 Dlaczego osoby po udarze nie chcą się uczyć języka migowego? Bądź używanie piktogramow..z komunikacji alternatywnej
  • Świetne pytanie. Niestety nie może gdyż najczęściej ma albo afazję albo dyzatrię. W przypadku dyzartrii nie ma potrzeby zmieniania formy komunikacji, trzeba popracować nad artykulacją i nie tylko. A w przypadku afazji popsuty jest programator mowy, więc człowiek z afazją nie opanuje migowego ( no może poza wyjątkami) a piktogramy będą dla niego zbyt abstrakcyjne. Terapia polega na naprawie programatora.
  • Lucyna Lewandowska · 59:08 Brawo Bydgoszcz, Az żałuję, że się z niej wyprowadziłam.
  • Dziękuję za miły komentarz i zapraszam – nasze miasto pięknieje.
  • Elżbieta Juchimiuk · 1:09:32 Przyjemne,luźne spotkanie edukacyjne.Temat niezwykle ciekawy. Marzę o ukończeniu neurologopedii.
  • Bardzo dziękuję za te słowa, dla mnie to nagroda, że po naszym spotkaniu zaraziłam Panią tematyką.

Jeszcze raz dziękuję za pozdrowienia z Anglii, Szwecji, Mazur, Podlasia, Podkarpacia i Bydgoszczy 😉 oraz innych wielu miast. Pozdrawiam Teczkę Logopedy.

#teczkalogopedy #webinar #udarzrozumiećsłowa

Polub nas na
error

2 komentarze do wpisu „Udar mózgu – zrozumieć słowa. Relacja z webinaru”

  1. Dzień dobry. Proszę o poradę. Czy miała Pani kiedyś pacjenta z uszkodzeniem kory słuchowej? Gdzie głównym problemem jest słyszenie? Przy czym aparaty słuchowe niewiele pomagają. Pacjent rozumie, jest w stanie odczytywać z ruchów ust, komunikuje się słownie. Pozdrawiam Panią serdecznie

    • Tak, to dotyczy zwłaszcza pacjentów po udarze. Aparaty słuchowe nie pomagają, gdyż deficyt nie dotyczy słuchu a odbioru słuchowego w mózgu. Proszę napisać w jaki sposób oceniono, że pacjent rozumie? Podejrzewam, że rozumie kontekst sytuacyjny – a nie rozumie mowy słyszanej. Pacjent wymaga zdiagnozowania pod kątem zaburzeń gnozji słuchowej i szerszego badania odbioru słuchowego – badanie neurologopedyczne a być może i potencjałów słuchowych. Pozdrawiam serdecznie

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Follow by Email
Facebook
Facebook