Jak zachęcić dziecko do ćwiczeń logopedycznych w domu?

Porady dla rodzicówjak zachęcić dziecko do ćwiczeń logopedycznych w domu?

Terapia logopedyczna to długotrwały proces, który wymaga dużego zaangażowania nie tylko logopedy, ale przede wszystkim środowiska rodzinnego. Logopeda stawia diagnozę, określa kierunki działania, dobiera odpowiednie ćwiczenia w celu uzyskania prawidłowej wymowy, jednakże udział dziecka w zajęciach logopedycznych nawet dwa razy w tygodniu, szczególnie wtedy, kiedy mamy do czynienia z wadą wymowy, to za mało, aby uzyskać prawidłową wymowę. Tylko systematyczne kontynuowanie zalecanych przez osobę prowadzącą ćwiczeń daje możliwości wpisania trwałych śladów pamięciowych, tak by dziecko nie tylko wiedziało, jak mówić, ale wypowiadało się prawidłowo w spontanicznej mowie.

Jak pomóc dziecku w domu:

1. Ustal stałą godzinę wykonywania ćwiczeń.

    Możesz ustalić ją wspólnie z dzieckiem wybierając taką porę dnia, która będzie dla was najbardziej korzystna. Dzieci łatwiej akceptują konieczność pracy, jeżeli znają schemat dnia i mają wpływ na ustalenie terminu.

2. Ćwicz raczej krótko i kilka razy dziennie, niż raz dziennie, ale długo.

    Praca rozłożona w czasie nie jest zbyt męcząca i korzystniej wpływa na uzyskane efekty.

3. Wykorzystaj w ćwiczeniach możliwie dużo elementów zabawy.

    Pamiętaj, dziecko najlepiej uczy się poprzez zabawę, gdy ćwiczenia stają się przyjemnością. Przejrzyj zabawki dziecka, a zobaczysz jak wiele z nich może   posłużyć wam do wspólnej zabawy: np. ulubiony miś, bajeczki, gry planszowe, a także przedmioty wykorzystywane w gospodarstwie domowym, jak kubeczki, rurki do napojów, jednorazowe talerzyki, rękawiczki gumowe lub przybory szkolne, jak kartka papieru i pisaki. Możecie wspólnie wykonać pomoce naukowe – wykorzystaj pomysłowość dziecka!

4. Ćwiczenia sprawiające dziecku trudność przeplataj zabawą, która dziecku sprawi przyjemność. 

5. Wykorzystaj każdą naturalną sytuację, zaistniałą w ciągu dnia.

Wyrazy, zdania czy wierszyki można utrwalać podczas codziennych czynności, jak np. podczas ubieranie się – nazywanie części garderoby i łączenie ich z kolorem.

6. Rozwijając prawidłową wymowę wykorzystuj ruch i wszystkie zmysły.

Dzieci chętniej uczą się podczas aktywnych zabaw ruchowych, szczególnie w młodszym wieku.

7. Zadbaj o własną prawidłową wymowę.

Pamiętaj, dzieci uczą się poprzez naśladownictwo. Mów wyraźnie i odwróć się w kierunku dziecka, aby mogło cię obserwować.

8. Motywuj dziecko do ćwiczeń logopedycznych:

  • chwal dziecko nawet za najmniejsze postępy. W trakcie ćwiczeń mów

Brawo! Super! Świetnie! pogłaszcz je i przytul

  • możesz zastosować małą nagrodę pod koniec ćwiczeń, np. w postaci małej naklejki, stempelka, narysowanego obrazka itp.
  • dobre efekty przynosi zrobienie tablicy motywacyjnej i pod koniec tygodnia za zebranie określonej liczby punków możemy zastosować większą nagrodę np. wspólne wykonanie ulubionej czynności, słodycz, oglądanie bajki

9.  Daj dziecku odczuć, że Tobie jako rodzicowi także zależy na efektach terapii logopedycznej i wspólną pracą dążycie do sukcesów logopedycznych.

10. Przykładowe zabawy, które możesz wykorzystać w domu:

A. Ćwiczenia dmuchania.

  • robienie baniek mydlanych
  • dmuchanie przez rurkę do napojów do kubka z wodą lub napełnionego kulkami z waty, czy skrawkami gazety
  • przenoszenie przy pomocy rurki chrupek, czy innych lekkich produktów żywnościowych z miski do miski
  • nanoszenie na obrazek przy pomocy rurki wydartych skrawków z gazety, wycinanek czy krepy
  • dmuchanie na złożone z gazety statki, na wodzie w misce
  • dmuchanie na wiszące wstążeczki

B. Ćwiczenia języka i warg.

  • zlizywanie dżemu, miodu z górnej wargi i z podniebienia
  • przyklejanie opłatka do podniebienia i zlizywanie go
  • trzymanie rodzynka czubkiem języka na podniebieniu, przy otwartej buzi
  • ssanie gumy rozpuszczalnej czubkiem języka, za górnymi zębami
  • robienie tłustymi lub pomalowanymi ustami odcisków na serwetce

C. Ćwiczenia artykulacyjne – utrwalanie głosek, sylab, wyrazów i zdań.

  • czytanie napisanych sylab, układnie z nich sekwencji
  • dobieranie takich samych sylab, kolorowanie ich i nazywanie
  • odrysowywanie ręki dziecka i na wysokości paznokci wpisanie sylaby – dziecko dotyka palcem i nazywa
  • nazywanie obrazków wyciętych z gazet lub tych z bajek i kolorowanek
  • rzucanie na przemian piłką i powtarzanie wyrazów lub wymyślanie wyrazów zaczynających się na ćwiczoną głoskę
  • wrzucanie obrazków do woreczka – dziecko wybiera i nazywa obrazek

11.  Kontaktuj się z logopedą i uczestnicz w zajęciach.

Pamiętaj, że twoim zadaniem jest prowadzenie ćwiczeń po kontrolą logopedy. To on potrafi ocenić, czy dana głoska jest realizowana prawidłowo. Nie utrwalaj dźwięków mowy, o ile nie jesteś pewien, czy są one prawidłowo realizowane – wówczas możesz wprowadzić nieprawidłowe nawyki.

Zapraszamy do kontaktu z nami AFALOG Centrum, mgr Wanda Gredżuk, neurologopeda, surdologopeda 

kliknij tutaj a dowiesz się o nas

#logopedabydgoszcz #neurologopedabydgoszcz #terapialogopedyczna #logopeda #orm #afazja #apraksja #jąkanie #zaburzeniaartykulacji #dyslalia